Gimnastyka dla ciężarnych

Rosnący maluch w łonie matki powoduje, że ciało mamy się zmienia. Następuje wzrost jej masy ciała, zmienia się ustawienie kręgosłupa, miednicy oraz obciążenie stawów. Zmiany te mogą skutkować pojawieniem się dolegliwości bólowych (bóle kręgosłupa, kolan) oraz zmian estetycznych (żylaki, rozstępy). W okresie połogu z kolei organizm mamy musi się znowu przystosować do zmiany sylwetki. Dlatego każda kobieta, która jest w ciąży i nie ma żadnych przeciwwskazań medycznych w celu zachowania dobrej formy w ciąży i po porodzie powinna wykonywać proste ćwiczenia pod okiem doświadczonego specjalisty.

Ćwiczenia w ciąży obejmują naukę relaksacji i prawidłowego oddechu.Ponadto wzmacniane są mięśnie, które będą potrzebne w trakcie porodu. Ćwiczenia te powinny być prowadzone w umiarkowanym tempie i dobrane tak, aby nie zaszkodzić przyszłej mamie i jej dziecku. Dodatkowo powinno się wykonywać ćwiczenia, których celem jest wzmocnienie kręgosłupa, kończyn górnych i dolnych oraz mięśni dna miednicy. Należy pamiętać, że ćwicząc, kobieta przede wszystkim przygotowuje swój układ oddechowy i krążenia do wysiłku, który ją czeka podczas porodu.

Ćwiczenia w ciąży. Jakie korzyści ?

1. Poprawa samopoczucia.
Endorfiny, które wydzielają się podczas wykonywania ćwiczeń sprawiają, że samopoczucie ciężarnej zdecydowanie się poprawia, co zapobiega powstaniu depresji. Następuje redukcja zmęczenia i poprawa jakości snu. Ćwiczenia sprawiają, że przyśpiesza się przemiana materii, dzięki czemu kobieta mniej tyje, a po porodzie dużo łatwiej jest jej zrzucić zbędne kilogramy i szybciej powrócić do formy sprzed porodu. Podczas ćwiczeń zwiększa się również przepływ krwi do skóry, dzięki czemu kobieta wygląda na bardziej wypoczętą, a cera staje się bardziej promienna.

2. Wzmocnienie ciała
Aktywność fizyczna przed porodem prowadzi do wzmocnienia kręgosłupa, co sprawia, że bóle kręgosłupa i obrzęki nóg są zdecydowanie mniejsze. Ćwiczenia w ciąży są skuteczną formą walki z bólem, tym bardziej, że przyjmowanie leków przeciwbólowych w ciąży nie jest wskazane. Dodatkowo poprawia się krążenie podskórne, co zmniejsza ryzyko drętwienia nóg i powstawania rozstępów, obrzęków i żylaków.

3. Przygotowanie ciała do porodu
Systematyczne wykonywanie ćwiczeń wzmacnia i uelastycznia mięśnie dna miednicy, co ma bardzo duże znaczenie przy porodzie i sprawia, że poród przebiega sprawniej. Ćwiczenia dna miednicy są również doskonałą profilaktyką przed wysiłkowym nietrzymaniem moczu – dolegliwością, która może się pojawić po porodzie siłami natury. Z kolei prawidłowa nauka oddechu pomaga radzić sobie z bólem podczas porodu. Bez wątpienia w przypadku porodu zwiększona wytrzymałość organizmu jest bardzo potrzebna.

4.Poprawa rozwoju dziecka
Wykonywanie ćwiczeń w ciąży powoduje, że dziecko jest lepiej dotlenione i lepiej się rozwija, a jego przyjście na świat jest dużo łatwiejsze, gdyż poród przebiega dużo szybciej.

5.Powrót do formy sprzed ciąży
Ćwiczenia w trakcie ciąży sprawią, że po porodzie dużo szybciej zgubisz zbędne kilogramy i odzyskasz figurę sprzed porodu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *